Definition: Funktionel Medicin

INDLEDNING: HVAD ER FUNKTIONEL MEDICIN

Funktionel medicin er et felt af medicin, der beskæftiger vurdering og intervention for at forbedre fysiologiske, følelsesmæssige /kognitive og fysiske funktion. I denne sammenhæng funktion er "slags handling eller aktivitet korrekt til en person, ting eller institution." (1) Funktionel medicin er videnskabeligt baserede sundhedsydelser, der kræver en systematisk, patientcentreret tilgang til at forstå den underliggende net af fysiologiske faktorer og effekter, der har betydning for sundheden og progression af sygdommen. Det indeholder de funktionelle principper, der findes i mange konventionelle og alternative metoder, men fokuserer, som en særlig kernekompetence, på principperne om molekylær medicin og moderne ernæringsmæssige biokemi med en vægt på klinisk anvendelse.

Som inden for funktionel medicin udvikler sig, så gør de nyttige metaforer til at forklare og illustrere til både patienter og professionelle kollegaer de principper og metoder i dette område. I det følgende vil jeg tage fat på de centrale principper, processer og metaforer til at forklare afbalanceret, dynamisk sundhed i henhold til en funktionel perspektiv, og undersøge, hvordan disse processer, når dysfunktionel, fører til de betingelser, der traditionelt er identificeret som sygdom.

SCIENCE-BASERET på sundhedsområdet: PRINCIPPER

Biokemisk Individualitet Baseret på genetiske og miljømæssige Entydighed
Ifølge en funktionel medicin perspektiv, patientpleje forudsætter, at hver person er et unikt individ med en særegen genetiske struktur. Vores formål som funktionelle medicin praktiserende læger er at fremkalde og forstå vores patienter &'; entydighed, herunder deres erfaringer. Disse erfaringer er sammenhæng med de komplekse processer, hvor miljø fusionerer med deres genetiske arv. Vi har set med stor forventning til udviklingen i tænkning og instrumentering, der har bragt os tættere på at beskrive de sandsynligheder og muligheder der ligger i vores nedarvede DNA-templates. (2) Vi er kommet til at forstå, at vores DNA betyder sætte grænser på individuelle præstationer. Men som den deterministiske model for genetik bryder sammen, har forskningen vist en plasticitet til genetisk induktion ikke værdsat tidligere. (3) Vigtigt at funktionelle medicin praktiserende læger er tanken, at livsstil udmønter sig i kvantificerbare virkninger på sundheden gennem energetik i vores biokemi og genetik . Disse virkninger kan føre til sygdom. Som vi mere fuldt ud at forstå web-lignende relationer mellem miljø og genetiske reaktioner, kan vi udvikle de enkelte programmer, der giver et retvisende billede unikke behov hos vores patienter. (4)

Patient-Centered versus Disease-Centered
individuelle – ikke sygdommen – er målet for behandlingen. Funktionel medicin ser sygdommen ikke som en fjende (ikke engang som selvstændige virkelighed) med til at tumle, men som en manifestation af fordelingen af ​​mekanismer, der opretholder kontrol, robusthed, og balance. (5) dysfunktion og sygdom er sjældent orgel-specifikke. De er snarere en ændret systemisk fysiologisk fejl, der kræver en integreret model for terapeutisk intervention. Funktionel medicin fokuserer på samspillet mellem værten og hans eller hendes interne og eksterne miljø og de processer, der kan gå galt i dette forhold. Fund i molekylær medicin, forskning har forårsaget en revolution baseret på opdagelsen af, at modifikatorer af genekspression er ikke kun produceres inde i kroppen af ​​forskellige organer, eksisterer de også som forandringsagenter inden for kost og miljø.

Patienten -centered biografiske model er et centralt element i funktionel medicin. En tidlig talsmand for dette koncept var Leo Galland, MD, der skrev:.

"Sygdom er en dynamisk begivenhed i livet af en person, bestemt af disharmonier, ubalancer og skadelige påvirkninger Målet med diagnose er ikke at identificere sygdommen enhed, som ikke har nogen selvstændig realitet, men at karakterisere disharmonier i det enkelte tilfælde, så de kan blive rettet. "(6)

Denne tilgang til diagnose understreger funktionelle patogenese af sygdomme i de enkelte patienter. Det kan supplere eller erstatte konventionen af ​​differentialdiagnose, hvor sygdomme behandles som adskilte enheder eksisterende uafhængigt af de patienter, de bebor. Patient-centreret diagnose fokuserer på at kende de mediatorer, udløser, og fortilfælde af sygdom (illustreret nedenfor) i hver enkelt patient.

Dynamisk Balance of interne og eksterne faktorer
Vigtigt at den funktionel medicin praktiserende er tanken, at livsstil udmønter sig i kvantificerbare virkninger på sundhed og sygdom gennem energetik i vores biokemi og genetik. Forskellige aktiviteter og følelser; såsom at spise, udøver eller ikke udøver, glæde, smerte og kærlighed, for eksempel; er en integreret del at inducere homeodynamic blanding af molekyler, der gennem maskering og demaskering af kromosom sites, fører til summen af ​​oplevelser, som vores patienter identificerer som deres liv. Jeffrey Bland, ph.d., beskriver denne balance som følger:

"Miljø ændrer ikke kun udtryk for inducerbare gener, men også posttranslationel cellulære funktion Når gener er blevet udtrykt og deres budskab er blevet oversat til fremstillingen. af protein og andre cellulære materialer kan strukturen og funktionen af ​​disse stoffer yderligere ændret som følge af processer såsom oxidation eller glycosylering. Begge disse post-translationelle påvirkninger kan endvidere ændre cellefunktion på en sådan måde, at være forbundet med usund aldring.

Kombinationen af ​​de miljømæssige virkninger på både genekspression og posttranslationel modifikation af cellulære materialer giver anledning til symptomer på ældning, som er godt anerkendt i klinisk medicin. For eksempel personer, der røg stærkt synes at alder hurtigere, og de har højere risiko for aldersbetingede sygdomme som kræft og hjertesygdomme. Personer, der indtager overdreven alkohol synes også at alder hurtigere, og de har øget risiko for lever og hjerte-relaterede problemer. Personer, der indtager dårlig kvalitet kostvaner, der er overdrevne i kalorier og lav i essentielle næringsstoffer viser tegn på over-brystsyge under-ernæring med overvægt, dårligt helbred mønstre, og mere udbredt aldersrelaterede sygdomme. Disse eksempler viser, hvordan miljø og livsstil indflydelse genekspression og post-translationel modifikation af cellulær funktion. Medicin har fokuseret primært på diagnosticering af disse sygdomme, når de opstår, og læger har historisk lagt mindre vægt på forståelse arveanlæg og genekspression modifikatorer. "(7)

Web-lignende forbindelser af fysiologiske faktorer
Sidney Baker, MD, forklarer, at "folk ikke bliver syge af sygdomme, men snarere sygdomme afspejler en afbrydelse i den dynamiske balance mellem dem selv og deres omgivelser." (8)
Grundlæggende for funktionel medicin er . en dyb bevidsthed om web-lignende samspil mellem alle systemer – interaktioner, der er blevet kunstigt singularized ved sygdom taksonomi Robert Heinlein beskriver det dilemma som følger:

"Den største krise, vi står over er en krise i organisationen og tilgængelighed af menneskelig viden. Vi ejer en enorm &'; encyklopædi &'; der isn &'; t selv arrangeret alfabetisk. Vores &'; kartotekskort &'; der spildes på gulvet. De svar, vi ønsker, kan blive begravet i den bunke. "

Tre nøglebegreber, først formuleret af Leo Galland, MD, at illustrere og organisere web-lignende tankegang, der er afgørende for succes i den funktionelle medicin praktiserende . De fortilfælde af vores patienter &'; dysfunktion reden inden for deres biologiske terræn og arveanlæg Patienten &';. s dynamiske balance har konstant forstyrrelser, der kræver tilpasning Men nogle gange en kraft af forandringer såsom allergener, miljøfremmede stoffer, narkotika, endotoksiner og følelsesmæssig stress. er stærke nok til at skabe en dysfunktionel reaktion; Dr. Galland etiketter disse kræfter udløser Patienten &';.. svar på en udløser består af komplekse, web-lignende virkninger på den biologiske system kaldet mediatorer For eksempel cytokiner, prostanoider, leukotriener, og lipid peroxider er mediatorer, der forårsager en inflammatorisk reaktion

Som futuristisk som det kan synes, kan det næste skridt i diagnosticering og behandlingsprotokoller indarbejde en vurdering af de unikke risikofaktorer til stede i kraft af patientens &'; s. DNA interagere med slutprodukterne af hans eller hendes livsstil, kost, miljø og tanker. For eksempel ved vi, at de biprodukter af tobaksrøg interagerer med cellulære gen strukturer i lungerne til at fremkalde translationelle molekyler. Tilstedeværelsen eller fraværet af disse molekyler påvirker afgiftende funktion patienter &'; leverceller. Til gengæld disse celler dømme udviklingen af ​​brystkræft. Denne forskning vedrørende den polymorfe udtryk for nedarvede afgiftning kapaciteter hjælper med at forklare modsætninger vedrørende forbindelsen mellem rygning og brystkræft. Den fænotypiske udtryk for brystkræft er kontrolleret af den genetiske modtagelighed af patienten oplever tobaksrøg, som hjælper med at definere denne modtagelighed.

Denne genetotrophic sygdom og modtagelighed model går tilbage til Roger Williams, ph.d., (9), der opdagede mange af B-vitaminer. Året før, Linus Pauling offentliggjorde afgørende forskning demonstrerer, at genetisk styrede translationelle molekyler styre form og funktion i seglcellesygdom. I dag ser vi kliniske anvendelser, der sænker seglcelle krise flyder fra de forståelser udviklet sig fra denne model. (10) Rich litteratur findes på genetik og epidemiologi aldring og kronisk sygdom så godt. (11) En model giver mulighed for modificerbare faktorer for at opnå en sund aldring er blevet rapporteret af Evans og Rosenberg fra deres Tuft &'; s. Medical School undersøgelse om aldring (12)

Sundhed som en positiv Vitality – Ikke blot fravær af sygdom
dag medicin er ved en korsvej. Selvom medicin med succes har bidraget til udviklingen af ​​videnskaben om sygdommens diagnostik og behandling i løbet af de seneste fire årtier, har det ikke været så vellykket i at fremme sund aldring. Et flertal af den aldrende baby boomer befolkning forventer, at de aldrig vil gå på pension, og vil fortsætte med at engagere sig i flere aktiviteter, rejse verden, være fysisk aktiv, møde nye spændende udfordringer, og være tilgængelig som katalysatorer for social forandring, da de vokser ind i deres 70'erne og 80'erne. Dette er ikke en sundhed som fravær af sygdom model, men snarere sundhed som en positiv, opnåelige vitalitet model.

Fries (Stanford University Medical School forsker i de processer af ældning) forklarer, at meget af tab af funktion forbundet med sygdom blandt ældre personer er en konsekvens af den gradvise tab af "reserve orgel." (13) Når vi er unge, er der en reserve på orgel funktion ud, hvad der er nødvendigt for de grundlæggende krav i de fleste organsystemer. Som vi alder, men mister vi forbeholder orgel; understreger, at vi kunne have en gang indkvarteret nu overstiger vores modstandskraft, hvilket resulterer i sundhedsmæssige kriser. Fries understreger, at reserven orgel er relateret til biologiske alder. Som vi mister reserve orgel, vores biologiske alder stiger, hvilket gør os mere modtagelige for sygdommen. Vi kan ændre, hvor hurtigt vi taber reserve orgel og undergår biologisk aldring gennem ændringer i livsstil, miljø og ernæring. Det anerkendes nu, at 75 procent af vores liv og helbred forventet efter 40 år kan ændres på baggrund af sådanne valg. (14), (15)

Kilde: http://www.ashlandmd.com/Pages/edu/articles/arta.html

REFERENCER

1. Random House Ordbog over det engelske sprog. New York: Random House, Inc; 1969.
2. Biskop JE, Waldholz M. Genome. New York: Simon og Schuster; 1990.
3. Hesketh JE, Partridge K. Gene kloning: studier af ernæringsmæssige regulering af genekspression. Proc Nutri Soc. 1996; 55: 575-581
4.. Motulsky, AG. Ernæring og genetisk modtagelighed for almindelige sygdomme. Am J Clin Nutr. 1992; 5S:. 1244-1245
5. Baker SM. Afgiftning og helbredelse. New Canaan, Conn: Keats Publishing, Inc; 1987.
6. Galland L. medicin i Different Perspective: en biografisk tilgang til Sygdomme kan slette den False Sondring mellem videnskab og humanisme i Medicine. 133 E 73 St. New York, NY 10021.
7. Bland JS. Brugen af ​​komplementær medicin for sund aldring. Alt behandlinger.
42-48 8: 4 (4); 1998.. Baker SM. Afgiftning og helbredelse. New Canaan, Conn: Keats Publishing, Inc;
173 9: 1987.. Williams R. Begrebet genetotrophic sygdom. Lancet. 1950; 1: 287-289
10.. Perrine SP, Olivieri NF, Faller DV, Vichinsky EP, Dover GJ, Ginder GD. Butyrat derivater. Nye midler til stimulering af føtalt globin produktion i B-globin lidelser. Am J Ped Hematol /Oncol. 1994; 16 (1): 67-71
11.. Fries J, Crapo LM. Vitalitet og aldring. San Francisco, Californien: W.H. Freeman & Co; 1981.
12. Evans W, Rosenberg IH. Biomarkører. De 10 nøgler til at forlænge vitalitet. New York: Fireside; 1991.
13. Fries JF. Aging, naturlige død og komprimering af sygelighed. NEJM. 1980; 303: 130
14.. Murray CJL, Lopez AD. Alternative fremskrivninger af dødeligheden efter årsag 1990-2020: globale sygdomsbyrde undersøgelse. Lancet. 1997; 349:. 1498-1504
15. Bland JS. Brugen af ​​komplementær medicin for sund aldring. Alt behandlinger. 1998; 4 (4):.. 42

1. Home Retsmidler for skinnende hår - gøre dit hår Glossy
  2. Underbevidsthed eller Højere Selv?
  3. Hvordan til behandling af acne ar med naturlige hjem afhjælpe?
  4. Bedste Natural Sleep Aid Alteril
  5. Shilajit sundhedsmæssige fordele essentielle mineraler
  6. Kosmetiske Tandpleje Tilbyder Lifetime Forebyggelse af tandproblemer
  7. Polypper
  8. Acne Home Retsmidler tips
  9. Vand, vand, vand
  10. Er der nogen måde at genvinde min svage Syn naturligvis?
  11. Ligheder af traditionel kinesisk medicin og Ayurveda