Virkningerne af genetiske og miljømæssige faktorer på IQ

I de sidste 140 år, forskere har været optaget med at identificere de præcise faktorer, der påvirker én &'; s IQ. De mange undersøgelser om emnet har ført de fleste forskere i dag at troen på, at en &'; s. IQ er bestemt af en række både genetiske og miljømæssige faktorer, selv om der er påstand om den nøjagtige vægt af hver

De fleste af undersøgelser om intelligens har vist, at miljømæssige faktorer tegner sig for omkring 25% af forskellene i folk &'; s IQ scores. De faktorer, der har været størst interesse for lærde omfatter prænatal udvikling, ernæring, fødsel orden, hjem og familie miljø, og virkningerne af skolegang.

Prænatal udvikling

Forskere har opdaget mange faktorer under en kvinde &'; s graviditet, der kan påvirke et barn &'; s kognitive udvikling. Blandt dem er:

… moderen &'; s sundhed, herunder hendes ernæring og rygning og drikkevaner under graviditeten, hendes alder og antallet af tidligere graviditeter, intervallet siden hendes sidste graviditet, blodtype og Rh uforenelighed af mor og foster, hendes historie røntgen eksponering , og hendes røde blodlegemer, at nævne et par stykker (Jensen, 169)

Ernæring

På trods af forskere &'; indledende tro på, at ernæring spiller en væsentlig rolle i et barn &'; s kognitive udvikling, hidtil har der ikke været nogen væsentlig dokumentation for, at forskelle i spisevaner har en mærkbar effekt på IQ, medmindre et barn har lidt alvorlig og langvarig underernæring i den tidlige barndom.

Fødsel orden

Overraskende statistiske data viser, at fødslen ordre noget kan påvirke IQ:

Hver efterfølgende barn født ind i en familie har i gennemsnit , en lidt lavere IQ, med omkring 0,7 IQ point, end den tidligere født barn … En parallel effekt er fundet på skolemæssige præstation såvel (Jensen, 171).

Hjem og familie miljø

En af de faktorer, som mange mennesker tilskriver en vigtig rolle at i mental udvikling og forskelle i IQ er hjem og familie miljø. Sidstnævnte omfatter variabler såsom:

… kvarteret, antallet af værelser i hjemmet ... antallet af magasiner og bøger, forældrenes uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige niveau, familiens indkomst, uanset om privat musikundervisning og danseundervisning er givet til barnet, medlemskab i etablerede organisationer, og rejser erfaringer (Jensen, 173).

Skolegang

Desuden forskere har også undersøgt virkningerne af skolegang på et barn &'; s IQ. De har opdaget, at forskelle i skolen kvalitet har ingen målelig indflydelse på et barns intelligens prøveresultater. Hvad viser sig at være af større betydning er almindelig skolegang, især i folkeskolen.

Genetiske faktorer

Udover miljømæssige påvirkninger, de fleste forskere i dag mener, at gener spiller også en rolle i fastlæggelsen én &'; s IQ. Men der er i øjeblikket en intens debat om, hvorvidt genetiske eller miljømæssige faktorer er bestemmende indflydelse.

For at opsummere, videnskab er kommet langt i at forstå de forskellige faktorer, der former ens intelligens. Men der er stadig omstridte spørgsmål, der skal afklares Salg

Referencer:.
Jensen, Arthur R. Straight Talk About Mentale Tests. New York: The Free Press, 1981. 168-190
. .

IQ-test og eq test

1. IQ test: Grundlæggende om menneskelig intelligens
  2. Forbedre din IQ 16 Steps
  3. En god personlighed quiz skal fortælle dig, hvor stærk, eller svag, Dine Fonde Er ...!
  4. IQ kan væsentligt forbedret - Gosh vi vidste, at I 1980
  5. Din håndskrift - Afslørende din personlighed
  6. Subliminale beskeder - Boost din argumentation Skills og løse Logic problemer i et Breeze
  7. Hvad sker der med et barn uden Art i deres liv?
  8. Forbedre din IQ: teknikker til at øge din intelligenskvotient i dag
  9. IQ betyder noget - Arbejde på den
  10. Du har ikke behov for at bevise din IQ niveau
  11. Hvad er Følelsesmæssig intelligens Og Hvorfor skal du vedligeholde det
  12. Følelsesmæssig intelligens
  13. Brain Training Kan Nurture Genius i os alle.
  14. Der er noget om Aha! Puslespil